Извод из трећег издања ЛЕКСИКОНА СРПСКИХ АРХИТЕКАТА
МАЦУРА Милорад
(1914, Скопqе - 1989, Београд)
Студирао у Београду (дипл.1937). Запослен
у приватном бироу М.Мини}а (1937-
38), Урбанисти~ком институту (1947-48).
Основао Архитектонски биро “Архитектура
и урбанизам” (1953) и реорганизовао
Институт за архитектуру и урбанизам
Србије (1961).
Пред крај 1935. године догодила се на
Београдском универзитету једна од
~естих побуна са уоби~ајеним епилогом:
ка`wаваwем студената. На поду`ем
списку ка`wених на{ла су се и нека
касније добро позната имена, Милентија
Попови}а, студента технике и Авда
Хуме, студента филозофије. На{ао се
ту и један заблудели студент теологије,
и један студент архитектуре. Тај непокорни
буду}и архитекта био је Милорад
Мацура.
Бунтовник из студентских дана није се
дао увести у мирне воде гра|анског конформизма
ни по завр{етку студија. У
време када су тоталитарни ре`ими припремали
реализацију свог програма заво|
еwа “новог поретка” у Европи (1937
- 39) и, наро~ито, у доба када су рат и
неиздр`иви притисак националсоцијализма
по~ели да се осе}ају и у на{им
крајевима, Мацура се прикqу~ио демократски
и родоqубиво настројеним архитектима
који су одлу~но одбијали ваqаност
конкурсних резултата за зграду
Опере или натураwе пројекта Олимпијског
стадиона на терену испод Калемегдана,
~ији је аутор био истакнути
нацисти~ки архитекта Вернер Марх.
Ратно време Мацура је провео привидно
примирен, у ~иновни~кој бусији Народне
банке, али одмах иза рата крв ро-
|еног бунтовника по~иwе да кqу~а и он
се упиwе да прона|е бре{е у валу 'соцреализма'
који је претио да потопи све
слободарске идеје. У једном јо{ необјавqеном
тексту Мацура се пита: “Како
је могу}е да авангардна земqа социјализма
(СССР) ствара такву (конзервативну)
архитектуру?”
Године 1947. јавно саоп{таваwе оваквих
богохулних мисли представqало
би самоубила~ки ~ин и Мацура, који је
увек био склон бунту али никада на суицидни
на~ин, налази погодну форму да
у текст посве}ен “проблематици на{е
архитектуре” утне и одговор на загонетке
које су му~иле тада{wу младу и
напредно оријентисану архитектонску
генерацију. “На{и народи имају и изгра-
|ују нове економске и дру{твене услове
`ивота - пи{е Мацура у поменутом
тексту у загреба~ком ~асопису “Архитектура”
- стварају нову технику и употребqавају
нове материјале. Они поставqају
нове проблеме, А по{то се архитектура
и wени закони заснивају
управо на тим феноменима, јасно је да
архитекти не могу и не смеју да пројектују
по старим узорима и схватаwима”.
Из сукоба са звани~ном архитектонском
политиком, која у дома}ој средини
није инсистирала на неокласицисти~-
ком монументализму, али је била изразито
одбојна према западwа~ком
“формализму”, Мацура је иза{ао као
победник уз не малу помо} једног ауторитативног
инвеститора: генерала Ивана
Го{wака. У ве} помиwаним се}аwима,
Мацура утвр|ује да је Го{wакова
кона~на одлука да се 1950. године запо~
не са гра|еwем Војногеографског
института, по пројекту који се и савременицима
~инио недвосмислено корбизјанским,
била историјски ~ин “којим
је проваqен бедем који се испре~ио на
путу развитка на{е архитектуре”.
После 1950. године и раскида са соцреализмом,
Мацурин немирни дух окре}
е се проблемима организације струке.
Када су 1953. године расформирани
пројектантски заводи Београда и Србије,
Мацура са групом сарадника оснива
биро “Архитектура и урбанизам”.
Према wеговим замислима требало је
да то буде “ста`ни атеqе” у коме }е
млади архитекти стицати неопходно радно
искуство пре потпуног осамостаqиваwа.
Оваква концепција изазивала је
бројне неспоразуме и Мацура се по~етком
{ездесетих година прихвата новог
задатка, осниваwа Института за архитектуру
и урбанизам.
ЕНЦYЦЛОПАЕДИА АРЦХИТЕЦТОНИЦА
267
М.Мацура
М.Мацура,
Светосавски темат,
1936
На поло`ају првог директора новооснованог
Института Мацура се задр`ао
пуних {ест година (1962 - 68), ходају}и
танком границом изме|у науке и уметности
и подсти~у}и тако нипода{таване
или сасвим заборавqане гране архитектонске
струке као {то су рад на
историографији или рад на терминологији.
Оба ова подухвата, осниваwе “ста`ног
бироа” и поку{ај осниваwа нау~но - истра`
ива~ке установе у области која је,
као {то се зна, хиqадама година сматрана
“краqицом уметности”, употпуwују
лик ~овека који се у `ивоту није клонио
нео~екиваних и, последи~но, ризи~них
потеза. Мацурино архитектонско дело,
на против, развијало се стало`ено, без
претераних осцилација, без падова, утемеqено
на идејама неприкосновеног ауторитета
Ле Корбизјеа.
Са овим идејама Мацура се први пут
сусрео пред крај 1937. године када је
свој први зара|ени новац употребио да
би оби{ао Париз. Тада је куповао Корбизјеове
кwиге “на тезгама крај Сене”,
како ка`е, и по повратку у земqу оставио
их “за нека друга времена”. Та друга
времена биле су ратне године осаме
и летаргије, када су запаqиви Корбизјеови
текстови, “архитектура или револуција”,
уливали ла`ну веру у месијанску
улогу архитекте.
Послератно доба било је природни миqе
за овакве назоре. Земqа се поново
ра|ала из пепела и улога архитекте ~инила
се узви{еном, продуховqеном. Бирају}
и сараднике за свој Урбанисти~ки
институт Никола Доброви} им је подносио
на потпис упитник и наводио их да
изјаве како }е се ~иста срца прикqу-
~ити “сликовито ре~ено - ви{ем ‘све{-
тени~ком’ реду те високе културне дисциплине",
урбанистима.
У дру`еwу са урбанистима и проблемима
урбанизма Мацура је провео релативно
кратко, ни пуне две године. За то
време Доброви}ев “ви{и све{тени~ки
ред” сеqакао се из једне зграде у другу,
“све{теници” су јурили по зими, гацали
по најдубqем снегу, тра`е}и локације
за објекте који су тада постојали
искqу~иво у главама планера прве петолетке.
Два зна~ајна дела настала су у том кратком
периоду: конкурсни пројекат за Палату
Председни{тва владе ФНРЈ и Директивни
план за изградwу Новог Београда.
Оба пројекта представqала су
резултат рада групе аутора на ~елу са
Мацуром и оба су остала не само нереализована,
ве} и са~увана искqу~иво у
фрагментима.
Суде}и по овим фрагментима, недовоqно
јасним фотографијама макета и скицуозним
основама, Мацурин пројекат
Палате Председни{тва владе био је
идејни опонент пројекту Аугусти~и}а, Гали}
а, [егви}а и Бона. На овој разлици
архитектонска јавност се поделила: за
и против основа соцреализма, монументалности,
патоса, окретаwа облицима
којима је исказивана мо} про{лих
цивилизација. Свега тога није било у пројекту
Мацуре, Или}еве, Кортуса и Анагностија.
Уместо пирамиде и каријатида
они су понудили једноставну функционалисти~
ку композицију о`ивqену једном
трапезоидном и једном кру`ном
формом на крајевима.
Слагаwа или неслагаwа у оцени овог
првог Мацуриног дела ~ине се логи~-
ним у склопу разли~итих, ~есто контрадикторних
идеја о путевима даqег
послератног развоја архитектуре. Али,
`естока критика која је пратила Мацурино
јавно излагаwе Директивног плана
за изградwу Новог Београда, плана
који се није битно разликовао од претходно
изнетих идеја ви{е аутора и који
је антиципирао све особине буду}ег Новог
Београда - схемати~ност урбанисти~
ке композиције, поставqаwе блокова
у слободном простору, пренагла-
{ену улогу саобра}аја, мамутске димензије
јавних простора - све то није могло
бити разлог за расправу после које је
Милорад Мацура поднео писмену оставку
“на слу`бу у Урбанисти~ком бироу”
и пре{ао на рад у Пројектантски
завод Београда.
Списак објеката које је Мацура пројектовао
за време рада у Пројектантском
заводу Београда (1949 - 53) није наро-
~ито дуга~ак, а иза назива ~есто недостају
било какви бли`и подаци о самом
делу. У овом списку препознајемо прва
два павиqона буду}ег комплекса Реха-
ЛЕКСИКОН НЕИМАРА
268
М.Мацура,
Центар Новог
Београда, пројекат,
1948
М.Мацура, Р.Или}, Ј.
Кортус, П.Анагности,
Палата
Председни{тва
владе ФНРЈ у Новом
Београду, конкурсни
пројекат, 1947
ЕНЦYЦЛОПАЕДИА АРЦХИТЕЦТОНИЦА
269
М.Мацура,
Зграда Војногеографског института,
1950 - 56
билитационог центра на Баwици. Далеко
најзна~ајнији подухват је пројектоваwе
и поо~етак изградwе Војногеографског
института и Војне {тампарије у Улици
Мије Кова~еви}а у Београду.
Истицаwе овог Мацуриног дела у посебни
план није новина. Wегов историјски
зна~ај запазили су ве} сви они који
су у било каквом контексту приказивали
послератни развој на{е архитектуре.
Хроноло{ки, пројектоваwе објекта
поклапа се са ~увеним Дуброва~ким саветоваwем
на коме је до{ао до пуног
изра`аја раскид са до тада неприкосновеним
совјетским узорима. Гра|еwе
објекта (1950 - 56) поклапа се са периодом
бурних промена у архитектонској
струци, деетатизацијом струке и осниваwем
архитектонских атеqеа (1953),
осниваwем ~асописа “Преглед архитектуре”
(1954) и појавом првог дома}ег
архитектонског оствареwа ~ија је вредност
призната у европским размерама,
халама Београдског сајми{та (1957).
Нимало слу~ајно, приказ објекта и тока
изградwе зграде Војногеографског института
на{ао се на ударним странама
првог броја новог архитектонског ~асописа,
{то потвр|ује да су и савременици
били потпуно свесни да је овим делом
заиста “проваqен бедем” како то наводи
Мацура у својим се}аwима.
Тако|е, не}е бити новина ни запа`аwе
да зграда Војногеографског института
носи како у плану, тако и у елевацији,
многе одлике корбизјанских инспирација.
Оп{та сли~ност изме|у Марсејског
блока и Војногеографског института
је тако велика да мо`е да завара лаика
да помисли како се ради о објектима
из исте серије, исте намене и истог
облика. Детаqнија анализа, ме|утим,
показује да овде постоји сли~ност духа,
као у свим стилски одре|еним објектима,
али не и истоветсност конкретног
ре{еwа.
Стубови Марсеqског блока, на пример,
укопани су у терен, док су се у Мацурином
објекту они на{ли у цезури која
нам се услед денивелације терена само
визуелно ~ини “приземном”. Вертикала,
која Корбизјеову главну фасаду
дели на два неједнака дела, у Мацурином
слу~ају постоји тек као нагове{тај,
изведен уз помо} кратких и уских перфорираних
хоризонтала, подр`авана
балконима при крају фасаде. Корбизјеова
композиција је центри~на, са једним
вертикалним елементом као осовином
климакса, Мацурина је гра|ена
на равноте`и два вертикална елемента
од којих се један поклапа са улазом,
а други је на крају објекта.
Откуда, онда, толика оп{та сли~ност?
Сли~ност се заснива искqу~иво на препознатqивим
елементима као {то су
облик стубова, брзи ритам брисолеја
или скулптурално обликоваwе делова
постројеwа која су пробила кровну раван
и на{ла се изло`ена погледима
пролазника.
Мада се сви каснији Мацурини пројекти,
како по историјском зна~ају, тако и
по ликовним вредностима, не могу мерити
са Војногеографским институтом,
ипак они заслу`ују на{у пуну па`wу не
само да би се у целини сагледало дело
једног плодног и зна~ајног аутора, ве} и
стога {то представqају сведо~анство
о типи~ним ознакама дома}ег градитеqства
током ~итаве {есте деценије 20.
века.
Паралелно са великом зградом Института,
Мацура гради и низ малих објеката,
павиqоне рехабилитационог центра
у Сокобаwској улици, као и две мале
зграде са дуплекс становима у обли`
wој Златари}евој улици, прве примере
ове врсте у Београду. Има ви{е
разлога {то су ови мали објекти аутору
ли~но наро~ито били прирасли за срце.
После неминовних разо~араwа која прате
у~е{}е у конкурсима за велике јавне
објекте, после стру~но немотивисаног
отпора концепцији плана Новог Београда,
отпора који му је практи~но оду-
ЛЕКСИКОН НЕИМАРА
270
М.Мацура,
Стамбена зграда
МИП-а у Ул. краqа
Петра 8-10,
1953 - 57
М.Мацура,
Стамбена зграда
“Центропрома” у
Крунској ул.,
1953 - 55
зео право да се и даqе бави урбанисти~
ком делатно{}у, после силних мука
са одобраваwем пројекта за Војногеографски
институт, ови мали објекти
скромних димензија до{ли су као мелем
на рану. Мацура их се тако и се}а:
као малих, слатких етида, изведених
скромним средствима, уз забавна експериментисаwа
са ваqкастим крововима
од ламелираног дрвета на прате}
им објектима комплекса у Сокобаwској
улици, или дрвеним оградама
балкона објекта у Златари}евој улици.
После осниваwа бироа “Архитектура и
урбанизам” (1953), па све до осниваwа
Института за архитектуру и урбанизам
(1962), Мацура гради ви{е стамбених и
стамбено - пословних објеката - блокова,
сли~них особина и препознатqиве
архитектуре. Ме|у wима, зна~ајнији су
од осталих Стамбена зграда “Центропрома”
у Крунској улици и Стамбена
зграда МИП-а у Улици краqа Петра.
Оба објекта подигнута су на изузетно
осетqивим локацијама. Зграда “Центропрома”
не само {то доприноси промени
ве} претходно на~етог карактера једне
од најлеп{их београдских улица, него
се јо{ и директно наслаwа на једно
од најзна~ајнијих Бра{ованових дела,
Вилу \ор|а Ген~и}а.
Блок у Улици краqа Петра на{ао се у
непосредном суседству последwих остатака
балканске архитектуре и таквих
културно - историјских споменика какви
су Саборна црква или Конак кнегиwе
Qубице. Упркос свим Мацуриним напорима
да “помири” нове и насле|ене
волумене и облике, упркос напорима да
“прикрије” разлике повла~еwем објеката
са регулационе линије или да се прибли`
и насле|у “барокним” алтернираwем
поло`аја балкона на парним и непарним
спратовима, непомирqиве разлике
остале су присутне.
Могу}е је поставити путаwе колико би
тек драсти~на била неслагаwа да је пројектоваwе
било поверено неком маwе
сензибилном архитекти? Није логи~но
опту`ивати архитекту за гре{не локације
или за гре{не програме које инвеститор
наме}е, ~есто уз помо} др-
`авне или полити~ке принуде.
Остала Мацурина дела настала у овом
периоду, Стамбена зграда у Син|ели-
}евој улици, Стамбено пословни блокови
предузе}а “Во}ар” или предузе}а
“Напред”, Пословна зграда Савеза глувих
у Улици светог Саве, Стамбена зграда
у Змај Јовиној улици, Антитуберкулозни
диспанзер у Сремској Каменици,
употпуwују палету елемената на којима
Мацура гради свој архитектонски израз.
То нису “корбизјански” објекти у оном
смислу у коме је то Војногеографски институт,
али су и даqе присутни симболи
корбизјанског насле|а, делими~но
отворено приземqе и, наро~ито, карактеристи~
ни облик стубова.
Од корбизијанског насле|а сасвим се
одваја последwе Мацурино реализовано
дело, зграда Неурохирур{ке клинике
на Вра~ару. Зграда је пројектована
крајем {ездесетих и изведена по-
~етком седамдесетих година, у доба када
се корбизјанско архитектонско насле|
е ве} увелико било истопило или изме{
ало са насле|ем других великана.
Отуда и предло`ак овом закqу~ном
Мацурином делу није ви{е тако лако
открити, као {то је то био слу~ај са
раним делима. Има детаqа који подсе}
ају на Николу Доброви}а, нагла{ена
употреба стаклених опека или смело
дета{ирани и обликовани анекс,
не{то {то би се могло тума~ити као
одаваwе по~асти старом мајстору, коме
не само Мацура, ве} и ~итава генерација
на{их архитеката дугује безмерну
захвалност {то их је увео у “ви-
{и све{тени~ки ред” те високе културне
дисциплине, урбанизма и архитектуре.
Место које ли~ност и дело Милорада
Мацуре заузимају у укупној слици послератног
развоја на{е архитектуре
јасно је одре|ено: оно је покрај Милорада
Пантови}а и, мо`да, јо{ понеког
аутора као {то је, на пример, Владета
Максимови}, ~ија су дела јо{ недовоqно
истра`ена, делом и заборавqена.
У радовима теоријске природе, текстовима
~ији облик варира у {ироком рас-
ЕНЦYЦЛОПАЕДИА АРЦХИТЕЦТОНИЦА
271
М. Мацура,
Неурохирур{ка
клиника, анекс,
1969 - 73
М.Мацура,
Неурохирур{ка
клиника,
1969 - 73
пону од новинске критике до есеја, од
ватрених залагаwа за “добру” ({то је у
вокабулару wегове генерације био синоним
за савремену) архитектуру, до
смирених поку{аја класификације и
нау~ног обја{wеwа корена те “добре”,
савремене архитектуре, Мацура је исказивао
своја вероваwа, износио своје
опсервације, увек присно, ~истим и јасним
језиком. Понекад, wегова су се
разми{qаwа кретала танком ивицом
изме|у науке и паранауке, као на пример
у теоријској разради термина “спацијум”,
понекад су пога|ала само срце
круга актуелних архитектонских проблема,
као у новинским текстовима “Те{-
ко је не говорити” и “Без јединственог
стила”, објавqених у дневном листу Политика
по~етком {ездесетих година.
Милорад Мацура је симбол ентузијазма
својственог периоду обнове и изградwе
земqе; покретао је велике иницијативе,
следио велике узоре. Препреке
на које је наилазио савладавао је на
импулсивни на~ин, онако како се нај-
~е{}е радило у то херојско доба: или
се препрека ру{ила, или се прихватао
нови посао који је увек био на дохвату
руке. У Мацурино доба, изме|у 1946. и
1956. године, није било суви{них, залудних
архитеката, било је само маwе
или ви{е анга`ованих, маwе или ви{е
ср~аних. У том погледу нема разлога
да се буду}им истра`ива~има Мацурина
дела не ука`у као сведо~еwе о једном
од најср~анијих архитеката на{е
новије архитектонске историје.
З.М.
Дела: Нови Београд (1947, конкурсни
пројекат, М.Мацура, Ј.Кортус, П.Анагности,
Р.Или}); Палата СИВ-а у Новом
Београду (1947, конкурсни пројекат, М.
Мацура, Ј.Кортус, П.Анагности, Р.Или});
Центар Новог Београда (1947-48, пројекат);
Завод за рехабилитацију инвалида
у Сокобаwској ул. (1950-53); Стамбена
зграда предузе}а “Во}ар” на углу
Бир~анинове 37 и Кати}еве ул. (1956);
Зграда са двоета`ним становима у
Златари}евој ул. (1954 - 55); Стамбена
зграда Народне банке у Змај Јовиној ул.
(1957); [кола у Раковици (око 1958);
Антитуберкулозни диспанзер у Сремској
Каменици (1955-60); Одмарали{те
ратних војних инвалида у Игалу (1959-
60); Зграда Банке у Ба~кој Паланци
(1962); Стамбено пословни објекат предузе}
а “Напред” у Ул. проте Матеје (око
1960, знатно реконструисано дело око
1980); Стамбена зграда у Син|ели}евој
ул. (1960); Дом Савеза слепих у Ул. светог
Саве (1962-67); Клини~ки центар
(1966-70, пројекат).
Библ.: Проблематика на{е архитектуре,
Архитектура, бр.3, Загреб 1947, 3-
17; Смедерево у: Михајло Митрови} (ур.),
Градови и насеqа у Србији, развој, урбанисти~
ки планови и изградwа 1946-
1951, Београд 1953, 191-202; Нау~но-истра`
ива~ки рад и политика стамбене
изградwе, Прво оп{тејугословенско саветоваwе
о стамбеној изградwи и становаwу,
изд. Стална конференција градова
Југославије, Qубqана 1956, 1-20;
Програм стамбене изградwе, И конгрес
архитеката Југославије, Кореферати И,
изд. Савез дру{тава архитеката ФНРЈ,
Београд 1958, 19-34; Социологија становаwа
и индустријализација стамбене
архитектуре, Архитектура урбанизам,
бр.2, Београд 1960, 31-33; Дру{твени
простор као предмет нау~ноистра`ива~
ког рада - Спациум, Савремене урбанисти~
ке теме, изд. ИАУС, Београд
с.д. (1965), 45-63; Прилог систематизацији
материје нау~но - истра`ива~ког
рада у области архитектуре и урбанизма,
Саоп{теwа ИАУС, Београд 1966, 4-
15; (и Ранко Радови}) Основи техни~-
ког изгра|иваwа земqе са коментаром
Ранка Радови}а, Саоп{теwа, изд. ИАУС,
св.10, 11-29; Развој простора qудског
`ивота и архитектонско урбанисти~ке
науке и стварала{тва, Саоп{теwа, изд.
ИАУС, св.10, 33-38.
Зоран Маневи}, Мацура, изд.Савез
архитеката Србије, Београд с.д. (1984).
Изло`ба, 1958, 92; Изло`ба, 1964;
Изло`ба, 1968; Мамбријани, 1969, 156;
Маневи}, 1972, 27 - 28, 30, 38; Горди},
1972, 136; Белоусов, 1973, 116-117, 122;
Митрови}, 1975, 11, 96-99; Стојанови},
Мартинови}, 1978, 20, 44, 47, 51, 112-113,
122, 129-133; ЛЕЈ, 1987, 229; Миленкови},
1987, 57; ЛЕЈ, 1987, 229; [траус,
1991, 23 - 24; Брки}, 1992, 65 - 66, 68, 76,
126 - 131, 168, 184; Маневи}, 1997, 77.
Qуби{а Стојкови}, Неимари Београда,
Глас, Београд 1.5.1950, 5; Андреја
Мари}, Архитект Милорад Мацура, Саоп{
теwа ИАУС, бр.8, Београд 1979, 55-
59; Зоран Маневи}, Милорад Мацура.
@ивот посве}ен архитектури, ИТ Новине
28.11.1983.